Kolory w biznesie – czy mają znaczenie?

Ilona-Brzozowska-zielona-sukienka-analiza-kolorystyczna-chusty-do-analizy-kolorytsycznej-stylistka-kolorystka

Kolory w biznesie – czy mają znaczenie?

W jednym z badań wykazano, iż handlowcy noszący granatowy garnitur sprzedali 10% więcej niż handlowcy w brązowym garniturze. W takim razie czy kolor ma znaczenie? Kolor czerwony, różowy, karmazynowy, kolor fioletowy, indygo czy burgundowy? Czy wiesz, że oko ludzkie potrafi rozróżnić 7 milionów kolorów? Nie potrafimy, jednak ich wszystkich nazwać. Spokojnie – nie musisz znać nazwy koloru, który właśnie zakładasz, ale musisz wiedzieć, który kolor założyć! Poznaj tajniki psychologii kolorów, bowiem na zrobienie pierwszego wrażenia masz tylko 7 sekund.

W codziennym życiu to, co czarne, pozostaje często niezauważalne. Czerwone znaki ostrzegawcze jesteśmy w stanie zauważyć natychmiast. Ta sytuacja wydaje Ci się znajoma? Nie da się ukryć, że kolory mają na nas wpływ w życiu codziennym. A gdyby znajomość kolorów wykorzystać w biznesie i odnosić jeszcze więcej sukcesów? Tak, to możliwe, należy jednak poznać znaczenie kolorów. W jednym z badań udowodniono, że handlowcy noszący granatowy garnitur sprzedali 10% więcej, niż mężczyźni noszący garnitur w brązowym kolorze. Dlaczego? Kolor niebieski wzbudza zaufanie oraz pomnaża zyski, ale ważne jest, aby wybrać odpowiedni odcień, dopasowany do typu urody, bowiem niebieski niebieskiemu nierówny. Mogę Ci pomóc odkryć znaczenie kolorów.

Nie na samym niebieskim świat kolorów stoi

Bez wątpienia kolor niebieski jest lubiany przez wielu. To bezpieczna opcja dla świata biznesu, jednak nie na samym niebieskim świat kolorów stoi. Chcesz wyglądać profesjonalnie, jednak czymś się wyróżnić? Postaraj się dobrać do neutralnego koloru kolorystyczny akcent, na przykład w postaci poszetki czy krawata. W sytuacji konfliktowej świetnym wyborem jest kolor zielony, który uspokoi atmosferę. Kolorem zielonym można również przyczynić się do zawarcia umowy korzystnej dla dwóch stron, w przeciwieństwie do czerwieni. Kolor czerwony to kolor ostrzegawczy – mówi “słuchaj mnie”, jednak stosowany w nadmiarze może sugerować chęć dominacji. Co ciekawe – w jednym z badań przeprowadzonym na uniwersytecie okazało się, iż profesor noszący czerwone trampki był lepiej postrzegany przez studentów. Po pierwsze, kolor czerwony mocniej przykuwał uwagę słuchaczy, a po drugie wybór obuwia sportowego przez profesora pokazywał, że chce się on zidentyfikować ze swoją grupą odbiorców. Efekt został osiągnięty, co potwierdza, że świat kolorów ma dużo do zaoferowania a poszczególne barwy wzbudzają zaufanie lub mogą wywołać negatywne skojarzenia.

Ilona-Brzozowska-stylistka-kolorystka-analiza-kolorystyczna-znaczenie-kolorow
Znaczenie kolorów Źródło: Ilona Brzozowska

Jaki kolor wybrać?

Kolor pomarańczowy, fioletowy? Może kolor czarny? Ciepłe kolory a może ciemne odcienie? Co tak naprawdę oznaczają kolory? Psychologia kolorów wskazuję, iż każdy kolor ma swoje znaczenie a postrzeganie kolorów to temat na niejeden artykuł. Znaczenie koloru czerwonego oraz koloru niebieskiego jest już znane, dlatego poznajmy znaczenie innych używanych przez nas kolorów.

Kolor żółty to kolor słońca – inspiruje do kreatywnego myślenia oraz przyśpiesza proces podejmowania decyzji. Żółty przyśpiesza naukę, ale może również powodować niepokój. W przeciwieństwie do koloru pomarańczowego, który oznacza zabawę i wskazuje na gotowość do podejmowania decyzji. A co psychologia koloru twierdzi na temat fioletowego? Kolor fioletowy wzmaga kreatywność, ale może budzić dystans. Kolor różowy to kolor miłości, łagodzący agresję, ale mogący sugerować niedojrzałość. Kolorem różowym posługują się głównie marki kosmetyczne oraz te przeznaczone dla kobiet. Tym branżom temat psychologii kolorów jest zapewne bardzo dobrze znany i świetnie sprawdza się od lat. Ale czy tylko tym branżom?

Kolory w marketingu

Funkcja techniczna czy funkcja estetyczna? To przeszłość? Dziś na kolory spogląda się z innej perspektywy. Do najczęściej używanych kolorów w biznesie należy kolor niebieski i czerwony. Zazwyczaj te kolory informują, zwracają uwagę, są lepiej widoczne – szczególnie czerwony. Kolory w marketingu nie mają jednak tylko informować, lecz przekazywać określone wartości. Dobór barw ma charakter identyfikacji wizualnej firmy, postrzegania marki przez potencjalnego klienta. Wpływa również na czytelność przekazu. Różne kolory podlegają intuicyjnym skojarzeniom i wpływają na ogólne postrzeganie marki, również marki osobistej. Warto pamiętać, że te same zasady psychologii kolorów mają odzwierciedlenie w kontaktach osobistych, pomijając różnice kulturowe.

Ilona-Brzozowska-stylistka-kolorystka-analiza-kolorystyczna-znaczenie-kolorow
Znaczenie kolorów Źródło: Ilona Brzozowska

Właściwe kolory na właściwym miejscu

Kolory wpływają na odbiorcę i wywołują określone działanie, dlatego ich odpowiednie dobranie wydaje się kluczowe. Nie chcemy robić interesów z osobami, które wyglądają źle lub niezdrowo, a taki „efekt” można bardzo łatwo uzyskać, dobierając kolory niedopasowane do naszego typu urody. Nie bez powodu oko ludzkie jest w stanie rozróżnić tak wiele barw. Kolory są po to, aby z nich korzystać i komunikować nasze intencje! Kolory wpływają na nas, rezonują z nami, wspierają nas i ułatwiają każdy dzień od wczesnych porannych godzin do późnego wieczoru. Pomagają szybciej osiągać zamierzone cele.

Znajdź swój wyróżnik

Każdy może bawić się kolorami. Bez wątpienia kolory oddziałują na nasze życie i pomagają w osiągnięciu sukcesu. Świat kolorów stoi przed Tobą otworem i udowadnia, że dobry wizerunek to nie tylko garnitur i koszula. Psychologia koloru już to zbadała. Można wyglądać dobrze, modnie, profesjonalnie i wygodnie w innych elementach garderoby, niekoniecznie biało-czarnych. Wystarczy do koloru bazowego dodać kolejne barwy. Kolory mają ogromne znaczenie, dlatego pozostaje tylko z nich korzystać!

 

Psychologia kolorów to temat, z którego warto czerpać wiedzę, a następnie ją wykorzystywać, w życiu prywatnym i zawodowym, na przykład do swojej identyfikacji wizualnej. Kolory powinny nas wspierać, dlatego warto znać ich znaczenie, a także różne ich odcienie. Wszystkiego możesz się nauczyć, korzystając z mojej oferty konsultacji, podczas której dokonam analizy kolorystycznej i nauczę korzystać z kolorów – tak, aby zawsze wyglądać dobrze i czuć się dobrze.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *