Czy profesjonalny wizerunek zawsze oznacza garnitur i krawat? Na jaki stopień formalności zdecydować się w swojej branży?

Czym jest profesjonalny wizerunek?

Często kojarzony on jest z garniturem i krawatem, ale czy to zawsze jest jedyna opcja?

Dla mnie profesjonalny wizerunek, to taki wizerunek, który wspiera nasze cele biznesowe, jest spójny z naszą marką osobistą i wzbudza zaufanie klientów i partnerów biznesowych. W biznesie mamy różne cele na dany moment, każdy też buduje swoją markę osobistą, która z założenia jest wyjątkowa i niepowtarzalna, dlatego też dla każdego profesjonalny wizerunek będzie oznaczał coś innego.

Jeśli nie lubisz garnituru, a krawat Cię dusi, to nie stresuj się, że bez tych elementów garderoby nie będziesz wyglądał profesjonalnie. To nieprawda. Przeczytaj, jak stworzyć profesjonalny wizerunek niezależnie od branży, ale biorąc pod uwagę Twoje potrzeby i preferencje.

Dowiedz się krok po kroku o stopniach formalności

  • Poznaj stopnie formalności stylizacji

Zeby wyglądac profesjonalnie nalezy miec spójny styl i poruszać się w obrębie 1-2 stopni formalności w zależności od stopnia formalości spotkań, jakie odbywamy w związku z pracą. Gwarantuje to spójność wizerunku i dostosowanie się do zasad dress code w naszej branży.

  • business formal (środowisko biznesowe, finansowe i prawnicze) (opis z internetu z łatwością do znalezienia)

  • smart casual – ( mali i średni przedsiębiorcy, freelancerzy)  warto wspomnieć, że w obrębie tego stopnia formalności możemy wyglądać bardziej elegancko zakładając marynarkę lub kamizelkę, ale też możemy się zdecydować na bardziej codzienny wygląd i ograniczyć się tylko do koszuli czy golfu

 

  • casual – (mali i średni przedsiębiorcy) opis do dorzucenia

2. Poznaj swoje potrzeby

Zapewne słyszałeś o autentyczności marki osobistej. Myślę, że w wizerunku jest ona niezwykle ważna, dlatego warto jest przemyśleć Twoje potrzeby związane z garderoba do pracy. Weź pod uwagę:

  • liczbę spotkań, które odbywasz w trakcie tygodnia. Pozwoli Ci to zaplanować strategicznie liczbę stylizacji, które mają być dostosowane do określonego typu spotkania. Być może w dzień pełen spotkań możesz zdecydować się na wyższy stopień formalności ubrań i robić lepsze wrażenie, a w dni typowo biurowe lub home office możesz zdecydować się na styl casualowy
  • określ charakter spotkań – czy jesteś mobilny i odwiedzasz klientów? Wymaga to zwrócenia uwagi na materiały Twoich ubrań, tak abyś prezentował się jak najlpiej mimo podróży i zapinania pasów w samochodzie, które dodatkowo mogą np pomiąć koszulę. Czy moze spotkania odbywają się u Ciebie w biurze, gdzie masz szafę, w której możesz w odpowiednich warunkach przechowywać marynarkę i założyć ją tuż przed spotkaniem. Poza czasem spotkania możesz więc pracować w bardziej swobodnym stroju
  • czy spotykasz się ciągle z nowymi osobami czy może codziennie widujesz się z tymi samymi ludźmi w biurze. Jeśli są to ciągle nowe osoby (np potencjalni klienci, to możesz mieć mniejszą liczbę stylizacji i dokonywać niewielkich zmian w wizerunku np wymieniając tylko koszulę czy spodnie, a pozostawić tę samą marynarkę czy poszetkę na większość spotkań. jeśli natomiast pracujesz w gronie tych samych osób, dobrze jest abyś różnicował bardziej swoje stylizacje.

  • określ szczerze swoje preferencje – kluczową kwestią są też Twoje preferencje. Czy lubisz koszule, golfy, a może polówki. Ubieraj się zgodnie z tym w czym czujesz się wygodnie i jesteś sobą
  • określ Twój styl – spójna i zoptymalizowana szafa to ubrania, które są w tym samym stylu, ponieważ bardzo łatwo możesz je ze sobą połączyć i będziesz pewny, że efekt będzie dobry. Budowanie stylu, to długi proces i zależy również od Twojej gamy kolorystycznej oraz sylwetki, natomiast warto go zdiagnozować, bo ułatwi to budowanie Twojego profesjonalnego i spójnego wizerunku.

3. Poznaj swoją gamę kolorystyczną i atuty swojej sylwetki

Dobrana gama kolorystyczna oraz odpowiednie fasony sprawią, że będziesz wyglądał profesjonalnie. Dlaczego? Kiedy dostosujemy do siebie kolory i fasony wyglądamy po prostu lepiej – podkreślają one naszą urodę i ukrywają jej mankamenty, wyglądamy na wypoczętych, pewnych siebie i gotowych do działania, a przez to i na bardziej profesjonalnych.

  • analiza kolorystyczna (opis na czym polega)

  • analiza sylwetki (opis na czym polega)
  • psychologia koloru – nie zapominajmy, że kolory wpływają na nasze emocje, dlatego możemy z nich korzystać w realizacji naszych celów, np negocjacje, trudna rozmowa z klientem czy sprzedaż. Dodatkowo sami możemy korzystać z kolorów, żeby zwiększyć nasze zasoby energii i zwiększyć swoją pewność siebie.

4. Przeanalizuj i stwórz swój indywidualny profesjonalny wizerunek

Przeanalizuj poprzednie punkty i wyciągnij wnioski, jaki wizerunek będzie dla Ciebie najlepszy. Najważniejsze, żebyś nie pomijał żadnego etapu i podszedł do zadania analitycznie.

Praca u podstaw – niezbędny element sukcesu

Jak widzisz proces tworzenia profesjonalnego i spójnego wizerunku nie jest łatwy. Możliwości jest bardzo wiele i musimy je dostosować do siebie oraz swoich warunków pracy. Pamiętaj, że i w stopniu formalnym możesz przemycić siebie i twoją osobowość, jak w stopniu casualowym możesz wyglądać profesjonalnie, jeśli zadbasz o elementy, o których wspomniałam.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *